24 February 2011

HIJAB : List Evolusi HIJAB 2011

Assalamualaikum ....Tadi dok jenguk-jenguk facebook kawan-kawan bayu, mulalah syiok dan masyuk tengok amoi-amoi nih melaram. Memang cantik sunggguh lah... Dan yang paling best tu, Sangat-sangatlah sesuai dengan koleksi wardrobe bayu nih.Bayu suke benor beli baju, tapi, bila nak pakai mix and match, selalu..Kiookkkk...


So, Bayu nak mudahkan kerja-kerja cari dan gali senarai blog,web,facebook dan ape-ape sahaja media yang bersangkut paut dengan HIJAB.  Di samping kita dapat belajar pakai HIJAB dengan betul, (sempena kempen Wear It Right,WIR) saya nak kongsi sikit sekadar mana yang saya mampu.




#1  Aishah Amin : ( I love her style the best)

The album in Facebook called The Hijab Diaries's Photos - Looks You Might Like. Go and see her Pictures Facebook in here.


#2  Hana Tajima

  
She is the latest celebrity in the HIJAB world..Yeah, most probably not really suitable for me.  She is 23 years old, a japanese-British born stylish and owned a fashion line called Mysaa.

Go and look at her blog here. Its beautiful and has fresh ideas on wearing HIJAB and yet, so far i think the modest among others. I mean really modest. Yup, she may use models tht are not at all covering the Aurat, but, she herself  do a great Job. Although she embraced Islam since 5 years back, she still keep her style and try to keep up to live in the western world without any 'stares' from others. 

Wanna read her interview? Look here.
I want to highlight  her posts about her stay in Malaysia, at the tea party  with fellow sisters like,






Daripada blog-blog kat atas, ada yang bayu berkenan, ada yang bayu tak berkenan sangat. Nak bersederhana lah kalau boleh. Nak melaram sakan-sakan nih, macam tak kena aje dengan jiwa raga dan fulus  BAyu..Huhu. So, Pandai-pandailah mika nak memilih mana yang baik pada diri sendiri. BAyu bukan ape, biarlah apa jua yang kita buat tu ikhlas dan datangnya dari hati. Kalau bab Hana Tajima tu, saya faham sangatlah kekangan Muslims di sana yang memang sentiasa hidup dalam kegelisahan disebabkan HIJAB yang mereka pakai. Janganlah pula, kita  orang Malaysia ini yang hidup ada kebebasan untuk pakai apa jua yang kita nak, ikut cara kita terikut-ikut dengan cara Barat. Mereka ni halus sungguh dalam bab tipu daya supaya kita dapat terima cara mereka.Jangan sampai Orang Islam di Malaysia jadi macam rakyat kat Singapore,  di suruh pemimpin untuk " tidak berpegang KUAT dengan ajaran Islam sepenuhnya". Waduh, krisis ini ! 

Jadi, sebelum saya melabuhkan tirai malam ini..saya nak tolong Sisters kat luar sana untuk berkempen Wear It Right, WIR HiJAB.... 

Menutup aurat secara sempurna. It's not easy. It's a process.
But for the love of Islam and Allah, let us improve ourselves both spiritually and physically.
 For those who are wearing the hijab, let's do it right!





Renung-renungkan di mana iman dan cara hidup anda berpijak.Memanglah Nabi menyuruh kita untuk bersederhana, tapi kalau dalam bab-bab agama, bukan boleh main-main. Masuklah Islam secara kaffah,iaitu secara keseluruhan, bukan cuit-cuit,bukan cubit-cubit,bukan gemgam-genggam,bukan sampai ke pangkal lengan...bukan itu... Jangan hanya Islam bila nak kahwin, dan MATI sahaja. Nauzubillah...Minta dijauhkan... Firman Allah :

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. (TQS al-Baqarah [2]: 208-209).






p/s : Gali semula baju-baju lama yang dah tak pakai berapa kurun lamanya. Jahit ,longgarkan dan labuhkan lagi dan lagi. Untuk persiapan musim panas di India.. (*v*)

2 comments:

msSunshine said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Tabibbatunhawa said...
This comment has been removed by the author.